Омельчук К., До питання про авторські права на фотографії
Стрімкий розвиток авторського права в Україні породжує чималу кількість питань як теоретичного обґрунтування, так і практичного застосування багатьох його аспектів, вироблення стійкої судової правозастосувальної практики, в тому числі й стосовно, здавалося б, такого розповсюдженого об'єкта авторського права як фотографія. 11 липня 2001 р. в новій редакції було прийнято Закон України «Про авторське право і суміжні права» (далі — Закон) [1]. Ця редакція Закону привела положення українського законодавства в сфері авторського права у відповідність з вимогами міжнародного законодавства. На законодавчому рівні було закріплено багато положень, напрацьованих правозастосувальною практикою. Важливим моментом, зокрема, стало закріплення презумпції авторства; відносин, що виникають при створенні та використанні службових об'єктів авторського права.У сферу об'єктного складу авторських правовідносин також були внесені деякі корективи. Так відповідно до Закону, охороні підлягають твори науки, літератури та мистецтва, включаючи й «фотографічні твори, в тому числі твори, виконані способом, аналогічним фотографії». У попередній редакції Закону містився термін «фотографія». Зараз положення українського Закону збігаються з положенням Бернської конвенції про охорону літературних та художніх творів, де у ст. 2 зазначається, що термін «літературні та художні твори» охоплює всі твори в сфері літератури, науки та мистецтва, яким би способом та в якій би формі вони не були б виражені, як то:... фотографічні твори, до яких прирівнюються твори, виражені способом, аналогічним фотографії... [2]. Таким чином, з позиції українського законодавства фотографічний твір (далі — фотографія) є охоронювальним об'єктом як твір мистецтва.Але, на жаль, Закон не містить поняття «твір» та «фотографія». У ст. 1 Закону «Визначення термінів» відсутні згадані визначення, що породжує свободу їх тлумачення. Найбільш вдалим вважається визначення твору, що дав В. Серебровський: Твір — це сукупність ідей, думок та образів, які в результаті творчої діяльності автора отримали своє вираження в доступній для сприйняття людськими почуттями конкретній формі, що припускає можливість відтворення [3]. В свою чергу, творчість визначається як діяльність людини, яка створює щось якісно нове і відмінне своєю неповторністю, оригінальністю та унікальністю [4].Стосовно фотографії В. Ситцевий наводить наступне поняття, розроблене експертами ВОІВ: фотографіями слід вважати нерухомі зображення, що отримуються на поверхнях чутливих до світлового та іншого випромінювання, незалежно від технічної природи процесу отримання зображення [5].Однак наведений вище опис розглядається як процес первинної фізико-хімічної або електронної фіксації об'єктів зовнішнього світу, тобто як дія. Вірніше було б це назвати фотографуванням. Таким чином, первинний етап створення фотографії можна охарактеризувати як початковий матеріал (негативу) для наступного використання. Адже фотографія, як об'єкт авторського права, може існувати на будь-якому носії, в тому числі електронному, на простому паперовому, на тканині та ін.Крім того, в процесі виготовлення фотографічного твору отримане зі світлочутливих матеріалів зображення може бути допрацьоване для надання йому кращих естетичних та художніх якостей і буде відмінним від зображення, одержаного при фіксації на світлочутливій поверхні. Тому, на мою думку, фотографією слід визнавати не тільки зображення, отримані на світлочутливих поверхнях, а й копії з таких матеріалів, зафіксованих на будь-якому носії, що зберігає його якості, характерні риси та оригінальність зображення, наприклад, папір або тканина.Отже, є всі підстави вважати, що на сьогодні відсутнє одноманітне й чітке тлумачення механізму виникнення та здійснення співавторства на фотографії, а також виникнення авторських прав у фотографів й осіб, які беруть участь в зйомках. В зв'язку з цим доцільно розглянути питання, пов'язані із виникненням авторських ...